Voor school – stappen
Stap 1.Signaleren van het ongemak
Onderpresteren, uit het raam staren, allergietjes voor samenwerking, teruggetrokken of juist heel druk gedrag – het kán allemaal wijzen op hoogbegaafdheid. Maar je weet het niet zeker.
Houd je twijfel? Dan neem ik in overleg een didactisch onderzoek bij de leerling af.
Stap 2. De leerling weer leren leren
In stapjes zorgen we dat een vastgelopen leerling weer tot leren komt. Punten van aandacht zijn leren plannen, leren structureren en leren fouten maken. Deze leerlingen zijn daarbij erg geholpen door psycho-educatie – want ze snappen veel al wel.
Nu nog snappen waarom het moet zoals de school vraagt. En waarom juist zij daar problemen mee hebben. Door dat zelfinzicht te geven, snappen ze waar ze voortaan de grip vandaan kunnen halen.
Zodra leerlingen zich weer eigenaar van het leerproces voelen resulteert dat soms in een stap, soms zelfs in een enorme sprong, vooruit.
Stap 3. Opdrachten of lessen verrijken
Een mooie, zinvolle uitdaging is om het onderwijsaanbod te laten aansluiten op de capaciteiten én bijzondere kijk op de wereld van de leerling.
Op de basisschool bekijken we samen de aanwezige materialen en methoden en zoeken we uitvoerbare mogelijkheden om het onderwijsaanbod te verrijken en passend te maken. Op de middelbare school hoeft dat niet eens vakinhoudelijk. Vaak kom je al een heel eind door voorbeelden te laten zien, lesstof te ‘compacten’, te verdiepen of versnellen. Kleine aanpassingen werken vaak heel goed.
Stap 4. Schoolbeleid opstellen en verankeren
Sommige basisscholen gaan verder dan verdieping op individueel niveau en verbreden hun aanpak naar de hele school. Bijvoorbeeld met een pluslijn of verrijkingsklas. Ik help dan scholen om beleid te ontwikkelen dat past bij de visie van de school, de leerlingen, ouders, leerkrachten/docenten en omgeving. Ik kan de implementatie begeleiden, leerkrachten coachen en waar nodig de aanpak te verankeren.
Trajecten en producten
Scholen, expertisecentra & samenwerkingsverbanden vragen mij voor:
- Visie-ontwikkeling inclusief hulp bij implementatie en verankering.
- Trainingen voor teams, afdelingen, ib’ers en zorgcoördinatoren.
- Individuele coaching van leerkrachten en docenten bij het op maat aanpassen van het onderwijsaanbod.
- Begeleiden van leerling(en) thuis en op school op basis van een zorgarrangement.
- Didactisch onderzoek bij leerlingen die kenmerken van hoogbegaafdheid laten zien.
De duur van de trajecten varieert. De invulling is altijd maatwerk.